Van rugpatiënt tot atleet: Gregory

Home / Lid in de kijker / Van rugpatiënt tot atleet: Gregory

Van rugpatiënt tot atleet: Gregory

CROSSFIT EN YOGA: DE IDEALE MATCH?

Wij, van CrossFit OmniMove en Yoga Vida, zijn 100% overtuigd dat deze twee uiteenlopende sporten een perfecte combinatie vormen. Steeds meer zien we dat ook onze eigen leden de weg vinden naar ‘de andere zaal’ en dat ze deze twee trainingsvormen combineren om hun lichaam in balans te krijgen en te houden.
In dit artikel deelt Gregory zijn ervaringen met ons centrum, waar hij startte met de rugscholing in Sportmedische Studio Olympia op een moment dat hij nog maar nauwelijks kon stappen. Lees hoe hij evolueerde van rugpatiënt tot de atleet die we nu in de lessen zien staan.

Hoe ben je in ons centrum terecht gekomen?
Ik was als tiener al sportief en trainde meerdere keren per week. Het liefst deed ik fitness en mountainbike. Ook op die jonge leeftijd al, deed ik fysiek vrij belastend werk. Ik kreeg ook al vroeg last van mijn rug, waardoor ik uiteindelijk het sporten even moest laten. Ik kreeg een dubbele hernia en de pijn verergerde zo sterk, dat er uiteindelijk niets anders opzat dan een operatie, waarna ik een hele periode zonder rugpijn beleefde.
Toen ik opnieuw fysiek belastend werk begon te doen, kwam de rugpijn dan ook bijna onmiddellijk terug. Na zowat alle behandelingen te hebben geprobeerd, ben ik, op aanraden van mijn huisarts, gestart met de cursus rugscholing bij Sportmedische Studio Olympia Vorselaar.

“Ik kreeg een dubbele hernia en de pijn verergerde zo sterk,
dat er uiteindelijk niets anders opzat dan een operatie.”

Hoe heb je de rugscholing beleefd en wat heb je er geleerd?
Vroeger dacht ik altijd dat je met rugpijn moest rusten. Het volgen van de rugscholing heeft me doen ingezien dat je net moet blijven bewegen, maar op een correcte manier. In mijn geval was dat bewegen beperkt tot louter wandelen. Verder heb ik tijdens de rugscholing ook gemerkt hoe slecht mijn mobiliteit was, en hoe belangrijk het is om daar aandacht aan te besteden.

“Door de rugscholing te volgen,
heb ik ingezien dat je net moet blijven bewegen,
maar dat je correct moet bewegen.”

Hoe ben je bij Yoga en CrossFit terrecht gekomen?
Door de rugscholing te volgen, kwam ik ook in contact met nieuwe bewegingsvormen. Zo kwam ik onverwacht – en vooral niet gepland – in een yogales terecht. Tijdens de eerste les werd me al heel snel duidelijk dat yoga me echt kon helpen. Ik ben mezelf meerdere keren tegengekomen tijdens deze eerste les. Het was enorm confronterend. Als ik nu terug blik, ben ik blij dat ik niet uit deze les gevlucht ben, wat wel mijn eerste gedachte was toen ik binnenkwam.

“Als ik nu terug blik, ben ik blij
dat ik niet uit de yoga les gevlucht ben,
wat wel mijn eerste gedachte was
toen ik binnenkwam.”

Na afloop van de rugscholingscursus ben ik yoga blijven doen. Voor en na de lessen kwam ik in de CrossFit zaal, waar ik telkens de les zag die bezig was. De oefeningen die ze daar deden zagen er leuk uit, en leken me wel iets voor mij. Ik sprak de trainer aan, vertelde hem mijn verhaal en vroeg hem of hij me CrossFit zou afraden omwille van mijn achtergrond.
Integendeel, hij raadde het me juist aan. Zodoende begon ik aan een proefles, die resulteerde in een abonnement. De eerste weken deed mijn lichaam op alle mogelijke plaatsen pijn van de stijfheid. Nadat de stijfheid verminderde, merkte ik wel zeer snel een grote progressie in kracht en uithoudingsvermogen.

“Uiteindelijk ben ik tot het besef gekomen dat ik,
om progressie te kunnen blijven maken in CrossFit,
mijn yogasessies op regelmatige basis nodig heb.”

Hoe zie jij de combinatie tussen Yoga en CrossFit?
greg-foto
Toen ik eenmaal goed gestart was met CrossFit, wist ik dat ik een goede begeleiding kreeg en steeds gecorrigeerd werd door de coaches. Hierdoor kon ik mezelf al snel overtreffen en ging ik steeds vaker tot het uiterste. Ik was helemaal gebeten door de CrossFit microbe, en liet al snel de yogasessies vallen voor een extra training. Dit was uiteraard nadelig voor mijn mobiliteit en stabiliteit, waardoor ik weer meer blessuregevoelig werd.
Uiteindelijk ben ik tot het besef gekomen dat ik, om progressie te kunnen blijven maken in CrossFit, mijn yogasessies op regelmatige basis nodig heb. Zodoende ben ik weer meer yoga gaan doen. Ook bij Yoga Vida kan ik het steeds melden als ik met een blessure of overbelasting zit. Er wordt steeds rekening mee gehouden en de teachers reiken me dan aangepaste oefeningen aan.

Voor mij kan het ene dus niet zonder het andere. Nu heb ik een goede balans gevonden tussen CrossFit en Yoga en zien mijn verschillende trainingsdagen er vaak als volgt uit:
– Een pittige vinyasa als opwarming voor een bod
– Een rustige yin les na een stevige WOD voor een goede stretch
– Een stevige yoga sessie (vinyasa – ashtanga) voor kracht en balans op een rustdag

Ben je benieuwd naar hoe Yoga en CrossFit jouw lichaam zullen beïnvloeden? Schrijf je snel in voor een yoga sessie of CrossFit training en ondervind zelf wat je lichaam nodig heeft. Voor 115 euro kan je een maand lang onbeperkt gebruik maken van onze drie centra (CrossFit OmniMove, Yoga Vida en het fitnesscentrum Sportmedische Studio Olympia).

www.yogavida.be
www.crossfitomnimove.be
www.sportmedischestudio.be

logo_omnimove_way_of_life

Recent Posts

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.